Informujemy, że 30 kwietnia 2025 roku dokonany został podział spółki Beyond.pl, w ramach którego ze struktur Beyond.pl wydzielono i przeniesiono na spółkę Beyond Solutions część majątku Beyond.pl związanego z m.in. świadczeniem usług infrastrukturalnych (IaaS, chmury i kolokacji detalicznej) oraz usług zarządzanych (Managed Services).
Dotychczasowe umowy oraz zobowiązania Beyond.pl wobec klientów i partnerów pozostały w mocy i są aktualnie realizowane przez Beyond Solutions na niezmienionych warunkach.
– „Mamy jasną strategię biznesową dotyczącą IT. Skupiamy się na rozwoju core business`u, a kompetencje informatyczne pozyskujemy z rynku. Jednym z obszarów w 100% outsourcowanych jest utrzymanie infrastruktury informatycznej. To zadanie od kilku lat z sukcesem realizuje dla nas Beyond.pl. Gdy stanęliśmy przed wyzwaniem zasymulowania na najbliższe lata naszego zapotrzebowania na infrastrukturę IT i budżetu z tym związanego, od razu zwróciliśmy się do zaufanego partnera. Naszym nadrzędnym celem było zaprojektowanie rozwiązania IT optymalnego z perspektywy finansowej i biznesowej” – mówi Krzysztof Pubrat, Prezes Zarządu Polenergia Dystrybucja.
Największą grupę odbiorców stanowią klienci indywidualni w ramach osiedli mieszkaniowych w kilkudziesięciu polskich miastach. Spółka należy do Grupy Polenergia S.A., największej polskiej prywatnej grupy energetycznej notowanej na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
Polenergia S.A. aktywnie wspiera transformację polskiego rynku energetycznego poprzez rozwój gospodarki niskoemisyjnej oraz czystych i odnawialnych źródeł energii. Polenergia Dystrybucja w swojej działalności biznesowej opiera się na outsourcingu wielu elementów działalności operacyjnej, a to pozwala jej skoncentrować się na rozwijaniu unikalnych kompetencji w sektorze energetycznym.
W obszarze IT spółka od lat bazuje na strategii outsourcingu korzystając z usług wyspecjalizowanych dostawców, zarówno w obszarze oprogramowania, jak i w zakresie utrzymania infrastruktury IT.
Cel spółki ustalony w „Planie inwestycyjnym na lata 2021-2026” przewiduje przyłączenie do sieci elektroenergetycznej ponad 90 nowych obszarów dystrybucyjnych, głównie osiedli mieszkaniowych. Do roku 2026 Polenergia Dystrybucja planuje dysponować bazą około 50 tysięcy klientów, którym zaoferuje nie tylko usługi dystrybucyjne, ale także sprzedaż energii elektrycznej oraz szeroką gamę produktów i usług dodatkowych. Znaczący przyrost klientów musi być właściwie zaplanowany, aby nie spowodować obniżenia jakości obsługi. Spółka uruchomiła w związku z tym projekty automatyzujące kluczowe procesy oraz usprawniające obsługę klienta, w tym rozwój zaplecza aplikacyjnego, m.in. e-liczników, systemu billingowego, CRM.
Biorąc pod uwagę kilkuletnie plany rozwoju biznesu oraz znaczące inwestycje w rozwiązania technologiczne, pojawiło się zapotrzebowanie na oszacowanie wydatków rozrastającej się infrastruktury IT. Po wsparcie merytoryczne zwrócono się do Beyond.pl, który był już strategicznym partnerem spółki w obszarze utrzymania infrastruktury IT. Od 2018 r. dostarczał Polenergii usługę infrastruktury dedykowanej w Beyond.pl Data Center 1. – „Mamy jasną strategię biznesową dotyczącą IT. Skupiamy się na rozwoju core business`u, a kompetencje informatyczne pozyskujemy z rynku. Jednym z obszarów w 100% outsourcowanych jest utrzymanie infrastruktury informatycznej. To zadanie od lat z sukcesem realizuje dla nas Beyond.pl. Poziom bezpieczeństwa zapewniany przez ich centra danych jest najlepszy w Polsce” – mówi Krzysztof Pubrat, Prezes Zarządu Polenergia Dystrybucja. „Gdy stanęliśmy przed wyzwaniem zasymulowania na najbliższe lata naszego zapotrzebowania na infrastrukturę IT i budżetu z tym związanego, od razu zwróciliśmy się do partnera. Stabilność naszego środowiska jest priorytetem i nie ma tu miejsca na eksperymenty. Naszym nadrzędnym celem było zaprojektowanie modelu utrzymania rozwiązań IT, który jest optymalny z perspektywy finansowej i biznesowej.”
Zespół projektowy Polenergii składał się z kluczowych przedstawicieli biznesu z obszaru operacyjnego, sprzedaży oraz IT. Takie podejście pozwoliło ekspertom Beyond.pl zebrać komplet informacji, aby zamodelować i przedstawić kilka scenariuszy zarządzania zasobami IT.
Podczas prac analitycznych Beyond.pl od samego początku wskazywał na różnorodność możliwości i technologii. Podjęto decyzję, że wybrane zostanie docelowe rozwiązanie uwzględniające długofalową strategię rozwoju biznesu Polenergia Dystrybucja. Spółce zależało na analizie przyrostu zapotrzebowania na środowisko w kilkuletniej perspektywie uwzględniając ogólny przyrost liczby klientów w czasie, jak i chwilowe wzrosty wynikające z sezonowości i specyfiki zapotrzebowania na moc obliczeniową. Cały proces został przeprowadzony wspólnie z Beyond.pl.
Projekt analityczno-doradczy trwał trzy miesiące. Opracowując modele utrzymania i zarządzania zasobami IT, Beyond.pl uwzględnił kluczowe czynniki z punktu widzenia Polenergii, takie jak:
Na podstawie przeprowadzonej analizy powstały cztery scenariusze polityki infrastrukturalnej:
Spółka przeanalizowała szczegółowo wszystkie cztery scenariusze utrzymania infrastruktury uwzględniając dwa kluczowe dla niej kryteria, czyli szacowany przyrost klientów w czasie oraz całościowy koszt rozwiązania. W perspektywie 5-letniej, która najlepiej odpowiada okresowi życia sprzętu IT, całkowity koszt inwestycji przemawiał bezwzględnie za wyborem modelu hybrydowego.
Model hybrydowy na potrzeby Polenergii Dystrybucja polegał na połączeniu kolokacji i środowiska chmury prywatnej w Beyond.pl Data Center 2. Ten model zapewniał zarówno bezpieczeństwo i zapewnienie ciągłości działania biznesu, jak i optymalizację kosztów utrzymania infrastruktury IT.
W ramach usługi kolokacji Beyond.pl odpowiadał za utrzymanie fizycznej infrastruktury IT Polenergii w swoim centrum danych w Poznaniu, które jest jedynym obiektem w UE posiadającym najwyższy stopień bezpieczeństwa potwierdzonym przez dwie niezależne jednostki: certyfikację ANSI/TIA-942 Rated 4 oraz normę EN 50600 Klasa 4. Od momentu uruchomienia w 2016 roku obiekt zapewnia 100% dostępność swoich usług. Centrum danych spełniało również wymagania klienta w zakresie standardów łączności. Niski czas transferu danych między centralą klienta w Warszawie a data center w Poznaniu oraz zasięg obejmujący całą Polskę i Europę Centralną były gwarancja stabilnego dostępu do systemów i danych na potrzeby sprawnej obsługi klientów.
Kluczowym elementem w projekcie było zbudowanie środowiska chmurowego dla Polenergii wraz z jego utrzymaniem i administracją. Zespół Beyond.pl zaprojektował i uruchomił usługę chmury prywatnej wykorzystując technologię wirtualizacyjną VMware w oparciu o platformę technologiczną HPE GreenLake. Wykorzystanie usługi HPE GreenLake umożliwiło realizację kluczowych oczekiwań klienta – dostarczenie mocy obliczeniowych ponad zakontraktowe zasoby na zasadach on-demand, elastyczny model rozliczania za nieplanowane moce w opcji pay-per-use oraz pozwoliło uniknąć inwestycji w sprzęt, który byłby wykorzystany tylko w ułamku jego możliwości. Dla Polenergii, która z uwagi na obsługę bilingów odnotowuje w każdym miesiącu cykliczny wzrost zapotrzebowania na moc, było to optymalne rozwiązanie.
– „Utrzymanie infrastruktury w modelu hybrydowym to połączenie najlepszych elementów z dwóch światów, czyli rozwiązań off-premise i cloud. Z jednej strony klient zyskuje bezpieczeństwo i prywatność wynikającą z kolokowania się naszym data center, a z drugiej skalowalność i elastyczność chmury na platformie HPE GreenLake. To idealne rozwiązanie dla firm, które mają stabilne miesięczne zapotrzebowanie na moc, ale mają też cykliczne peak`i konieczne do wydajnego obsłużenia rozwiązań line of business, platform e-commerce czy branżowych aplikacji” – wskazuje Ryszard Bobrowski, IT Delivery Manager w Beyond.pl.
Po wdrożeniu nowego modelu utrzymania zasobów IT Beyond.pl uruchomił dla Polenergii także usługę administracji infrastruktury IT, zarządzania siecią oraz obsługę procesów backup w ramach Managed Services.
Zakres prac Beyond.pl na potrzeby uruchomienia modelu hybrydowego w Polenergia Dystrybucja:
Wkrótce kolejne spółki z Grupy Polenergia zaczęły korzystać ze wsparcia Managed Services od Beyond.pl. Nowym obszarem, który został przekazany pod opiekę Beyond.pl w ramach grupy kapitałowej było wsparcie w wykorzystaniu rozwiązań chmurowych Microsoft. Beyond.pl jako wieloletni partner Microsoft ze statusem Solution Partner miał odpowiednie doświadczenie, by objąć również ten stos technologiczny swoją opieką.
W pierwszej kolejności wsparte zostały, zarządzane centralnie przez Polenergia S.A, projekty wewnętrzne dla Microsoft 365 w głównych spółkach grupy. Zakres wsparcia objął wówczas wyrównanie standardów wykorzystania narzędzia w organizacji, w tym szkolenia oraz optymalizację licencyjną i kosztową.
– „Grupa Polenergia nieustannie dostosowuje wykorzystywane rozwiązania IT do wymagań biznesowych. To są główne kryteria wdrażanych przez nas zmian w obszarze technologii, jak choćby migracja do chmury i korzystanie z narzędzi modern workplace. Jednak z uwagi na rosnącą cyfryzację kolejnych procesów biznesowych oraz złożoność technologii zdecydowaliśmy się na wsparcie wyspecjalizowanego partnera technologicznego” – mówi Konrad Grązka, Group Head of IT w Polenergia S.A. „W obszarze public cloud nie współpracowaliśmy wcześniej z Beyond.pl. Jednak wieloletnia obsługa Polenergii Dystrybucji, doradztwo przy wypracowaniu nowego modelu utrzymania zasobów IT oraz jego skuteczne wdrożenie były ważnym argumentem przemawiającym na korzyść Beyond.pl.
W 2024 roku współpracę ponownie rozszerzono. Dla spółki Polenergia Fotowoltaika S.A., która zajmuje się sprzedażą m.in. mikroinstalacji fotowoltaicznych w Polsce, Beyond.pl kompleksowo obsłużył projekt uruchomienia chmury publicznej Microsoft Azure. Prace polegały na zaprojektowaniu, konfiguracji i wdrożeniu środowiska, doborze usług oraz migracji zasobów IT utrzymywanych do tej pory w modelu on-premise do nowego środowiska w Azure. Zespół Public Cloud Beyond.pl aktywnie uczestniczył w realizacji każdego etapu projektu – od consultingu, przez Project Management, delivery, oraz współpracę z vendorami, którzy do tej pory odpowiadali za dostarczanie narzędzi i usług dla Grupy Polenergia i jej spółek.
– „Transformacja cyfrowa to nie tylko wdrożenie nowych rozwiązań IT i przemodelowanie procesów wewnętrznych. To zmiana sposobu myślenia i porzucenie postrzegania technologii wyłącznie jako zagadnienia działu IT. Współpraca Beyond.pl z Polenergią pokazuje tę nową jakość. Biznes ramię w ramię z szefami zespołów IT poszukiwał alternatywnych możliwości i jest otwarty na zmianę statusu quo. Firmy coraz częściej uwzględniają długofalową perspektywę rozwoju biznesu w kontekście planowania działań IT. Nie zawsze jeden model spełnia wszystkie biznesowe wymagania, stąd modele hybrydowe stają się najbardziej odpowiednie” – podsumowuje Wojciech Stramski, CEO Beyond.pl.
Najwyższy poziom bezpieczeństwa dla Twojej infrastruktury. Wybierz Data Center zapewniające wydajność i niezawodność operacyjną.
Bezpieczeństwo i skalowalność dla Twojego biznesu. Skorzystaj z dostępu do kompletnych i najbardziej zaawansowanych technologii VMware Cloud.
Kompleksowe zarządzanie środowiskiem chmurowym, systemami operacyjnymi, bazami danych i licencjami. Skorzystaj z pomocy naszych administratorów IT.
Najwyższy standard bezpieczeństwa z fizyczną infrastrukturą zapasową lub elastycznym środowiskiem w chmurze do szybszego odtwarzania po awarii. Zapewnij swojej firmie ciągłość biznesową.